Sedan 2005 har Karamba erbjudit casinounderhållning till spelare online. Casinot drivs av AG Communications Limited som har licens av Spelinspektionen. Gänget bakom casinot vill ge lite mer spänning och uppmärksamhet till sina besökare. Hur väl lyckas de med det? Det är precis det jag tänkte ge mig på att ta reda på. Låt oss tillsammans syna Karamba i sömmarna!
För att kunna spela hos Karamba Casino behöver jag skapa ett konto. Det går på några sekunder. Jag blir ombedd att fylla i min e-postadress och att välja ett lösenord. När det är gjort kan jag logga in på mitt konto och börja utforska utbudet. Letar du istället efter ett casino online utan konto kan du hitta dem här. Jag anser däremot att Karamba har en väldigt smidig registreringsprocess även fast det inte går att logga in direkt med bankID.
Jag tycker att alla nya casinon ska se snygga och trevliga ut. Det gör Karamba. Här möts jag av en glad pelikan som visar tummen upp när jag anländer till sajten. Pelikanen är också casinots egen maskot. Det är något med hens utseende som faktiskt får mig att känna glädjen casinot vill bjuda på.
Jag gillar att jag kan komma åt olika delar av hemsidan på flera platser. Samma meny som finns högst uppe på sidan kan jag också hitta knappar för längst ner. Det gör alltså att det alltid är lätt att ta mig dit jag vill, oberoende av var jag är för tillfället.
Karamba är ett av de snabba casinon vi spelare oftast brukar gilla. Jag testar att göra insättningar med flera metoder. Först ut är Trustly där jag för över pengar från mitt svenska bankkonto. När jag har bekräftat betalningen med BankID tar det bara ett par sekunder innan pengarna finns på spelkontot. Jag testade också att göra en insättning med PayPal, och även det gick direkt. När det kommer till insättningar går dessa i princip alltid på direkten. Det gäller oberoende av om man använder en nätplånbok, kort eller banköverföring.
Vad gäller uttagen tar det däremot lite längre tid. Här gäller det att tänka på att om jag gör en insättning med en viss metod ska även uttaget göras med den. De snabbaste uttagen fås via Trustly, ecoPayz, PayPal och bankkort. Ett uttag till bankkontot men inte genom Trustly kan dock ta upp till sex dagar. Det är något i det längsta laget, åtminstone enligt mig. Men, det går alltså att välja en insättnings- och uttagsmetod som sker direkt så man inte behöver vänta.
Hos Karamba, liksom på många andra casinon, kan jag får testa alla slots gratis innan jag gör riktiga insatser. Genom det har jag har chansen att hitta nya spel jag tycker om. Jag testade flera roliga slots från utvecklare som är lite mindre kända. Till några jag vill nämna hör bland annat Green-Jade och Aspire-Global. Casinot har också spelutvecklare som NetEnt och Play’n GO.
Det finns alltså ett par mer kända och ett antal mindre kända spelutvecklare på casinot. Jag kan ändå sakna några av de spelutvecklare som är riktigt stora idag. Kanske kommer de att dyka upp på casinot i framtiden, kanske inte. Att det finns spel från NetEnt ser jag som ett enormt stort plus. Inte bara är det en svensk spelutvecklare utan de är också marknadsledande.
Karamba skriver på flera ställen på sin hemsida att de har många live casino spel. Döm min förvåning när jag efter ett bra tags letande inte kan hitta ett enda. När jag klickar på menyn över live casino kommer jag istället till alla slots. Huruvida detta är ett navigationsfel eller så att de inte har några live casino spel vet jag inte. Det är ändå till min besvikelse. Jag hade sett fram emot att slå mig ner vid ett bord blackjack och samtala lite med dealern.
Att jag inte hittade live casinot kändes snopet. Lika snopet är det att jag inte hittar bordsspelen heller. Detta trots att det finns menyer som ska ta mig till det utbudet. Det här får mig att fundera på om det är så att casinot marknadsför spel de egentligen inte har. Det drar ner mitt betyg avsevärt. Lovar man sina spelare att det ska finnas live casino och bordsspel ska det också finnas det. Det ska inte vara omöjligt att hitta spelen.
Mitt missnöje kring bordsspelen och live casinot till trots vill jag ge ett gott betyg för kundtjänsten. Jag skriver till dem via chatt och får svar nästan direkt. Chatten är öppen dagtid, alla dagar i veckan. När den inte är öppen kan man istället skicka iväg ett mejl. På hemsidan kan jag också hitta en sektion med vanliga frågor. I den finns svar på allt från insättningar till tekniska problem. Den känns således välgjord och informationsrik.
Karamba känns som en välkomnande plats, men jag är inte helt nöjd. Som jag redan varit inne på är det riktigt dåligt att live casinot och bordsspelen inte kan hittas. Det är något Karamba Casino måste ta itu med så snart som möjligt. Om de inte har spelen måste de istället uppdatera sin hemsida. Som läget är just nu känner jag mig lite snuvad på upplevelsen. Jag ger däremot bra betyg för kundtjänsten, och för alla slots. Den stora frågan är bara om det kommer räcka hela vägen fram. Alltså, så att spelare faktiskt väljer att återvända till casinot.