Du har nog märkt av att reklam för spel och casino förekommer överallt och att vi numera bombarderas av spelbolagens budskap. Det är nu vanligt med allt från reklampelare på stan till tv-sända reklamfilmer som i första hand handlar om casino och betting, även om ett fåtal lotterier och liknande också marknadsförs en hel del. Debatten har varit het kring det här med spelreklam och det är många som verkar vilja att den ska kunna begränsas, eller till och med förbjudas helt. Färska siffror som Sveriges Radio tagit fram bekräftar den häftiga ökningen av spelreklam, i detta fall tv-sänd sådan. Vi kan i rapporten se svart på vitt hur pass mycket mer sändningstid spelbolagen tilldelas under reklampauserna och uppgifterna sträcker sig från 2014 till 2018. Men vi undrar vad det är som gör att svenskarna reagerar så starkt på att just spelreklam får mer reklamplats.
De flesta av de större tv-kanalerna i Sverige, förutom de som tillhör public service, har sänt spelreklam i flera år. Detta har varit möjligt på grund av att vår lagstiftning var ineffektiv och det är bara ett exempel på förhållanden som gjorde det svenska monopolet ohållbart på sikt. Alla tv-kanalerna har dessutom ökat andelen spelreklam de senaste fyra åren, vissa mer aggressivt än andra. Tittar du på tv så är det svårt att komma undan från spelreklam från olika spelbolag och casinon. Om du nu skulle ha något emot sådan marknadsföring och vill slippa den så blir det svårt eftersom den nya spellagen helt legitimerar reklam från licensierade spelbolag som vilken annan marknadsföring som helst vad gäller spridning och kanaler. Detta har lett till en explosionsartad ökning av spelreklamen bara sen årsskiftet, alltså efter de fyra åren av ökningar som anges i rapporten. Denna utveckling ser däremot ut att kunna få ett abrupt slut, märk väl, för vem vet vad Ardalan Shekarabi hittar på med sin ministermakt och bistra uppsyn i högsta hugg.
Nu när det är fritt fram att sätta upp reklamskyltar och annat så är det inte längre bara på tv och internet som vi ser casinon överallt. Ninja Casino gjorde till exempel en storsatsning på marknadsföring i Stockholms tunnelbana inför 1 januari 2019 när den nya spellagen trädde i kraft. Det resulterade i en stämningsansökan till Reklamombudsmannen från en upprörd politiker och vi väntar med spänning på att få reda på utfallet. Domen i detta mål kommer att ha stor betydelse för hur man i framtiden ska bedöma måttfullheten i liknande fall.
Vissa av de svenska tv-kanalerna som visar spelreklam håller sig på en jämförelsevis låg nivå, till exempel TV4. Här stod andelen spelreklam för 6 procent av de totala reklaminslagen 2018, räknat i sända reklamsekunder. Det är en viss skillnad jämfört med exempelvis TV3 och Kanal 5 som låter spelbolagen fylla 21 procent av reklaminnehållet. Sedan 2014 har TV4 dubblerat andelen spelreklam och Kanal 5 har tredubblat sin. De tv-kanaler som har den största andelen spelreklam är Kanal 9 och Kanal 6 som båda sänder 28 procent spelreklam, jämfört med 11 respektive 15 procent under 2014.
Varför verkar svenskar tycka så illa om just spelreklam? Vi kan tycka att det blir jobbigt när samma reklamsnutt dyker upp med jämna mellanrum men det är inget som uteslutande gäller reklam från casinon eller bettingsajter. Vi har ju alltid fått stå ut med att de stora företagen köpt upp en massa annonsplatser i tv. Vi har tvingats genomlida samma typ av tortyrliknande upprepningsmönster i marknadsföringen från mängder av andra slags företag och organisationer i många år. Varför blir folk så pass upprörda över det här med spelreklamen, då?
Vi kan bortse från det tragiska faktum att många svenskar är spelberoende eller har någon i sin omgivning med sådan problematik. För dessa personer det en personlig och fullt förståelig reaktion. Men om man läser av tonen i media så låter det som att folk i allmänhet är dödligt trötta på reklam för casinon och spelsajter. Med tanke på att vi i Sverige är riktigt pigga på att spela så borde det inte handla om någon negativ inställning till produkterna som marknadsförs. Fler än hälften av alla vuxna svenskar spelar mer än en gång i månaden och ungefär 66% av den vuxna befolkningen hade spelat någon gång under det senaste året, enligt Spelinspektionens senaste undersökning.
Kan det handla om att casinoreklam är en så pass ny företeelse och att vi inte vant oss tillräckligt för att kunna stå ut med den på samma sätt som annan reklam? Vi har sett reklamfilmer för blöjor och hudvårdsprodukter sedan länge och dessa kan ointresserade tittare antagligen ignorera utan ansträngning. Spelreklamen kan däremot fortfarande ses som något av ett främmande inslag och vi reagerar när vi ser den. Vem vet, oavsett vad folk tycker så kan vi anta att mängden spelreklam kommer att minska när regeringen är färdig med att dra spelbolagen i öronen. Utvecklingen kommer åtminstone stanna upp, var så säker.