Under den tid vi haft ett system med licensierade casinon i Sverige är Ninja Casinos uppgång och fall en av de mest omtalade händelserna. Redan sommaren 2019 försvann de från den svenska marknaden efter en rad skandaler och brott mot spellagen, som de blev hårt straffade för av Spelinspektionen. Men även om de förlorade sin svenska licens så tycks det som att Ninja Casino nu är på väg tillbaka. Här kommer vi dels att gå igenom vad som hände när Ninja Casino försvann men också titta på hur det kan komma sig att de tycks vara på väg mot en comeback!
Ninja Casino var ett BankID casino där man kunde börja spela utan att först ha registrerat ett konto. Idag använder man BankID på alla svenska casinon och många spelbolag marknadsför sina sajter som “casino utan konto” eller “Pay N Play”. Ibland utan att det riktigt finns täckning för det eftersom du faktiskt skapar ett konto och fyller i personlig information i ett formulär, precis som tidigare. Enda skillnaden är att det går lite smidigare.
Ninja Casino var mer hardcore och du kunde börja spela direkt efter det att du satt in pengar på casinot. Du behövde inte ange någon information om dig själv till spelbolaget och det räckte med att du verifierade dig med BankID. Ninja Casino var väldigt tidiga med detta och fick många efterföljare. Tanken var att man skulle kunna smyga in lite som en ninja och spela utan att lämna några spår efter sig. Varumärket byggde alltså på en tydlig koppling mellan namn och design och vad det faktiskt handlade om. Det är en bra grund för framgång.
Det var inte bara det att det gick smidigt att börja spela på Ninja Casino, casinot hade också en design där enkelhet var i fokus. Letade du efter ett casino med snabbast utbetalning så låg Ninja Casino väldigt bra till. Casinot såg snyggt ut på mobila enheter och det var väldigt lättnavigerat. Allt detta var ganska unikt då under några månader 2019, när den svenska casinoreformen var ny. Många casinon som lanserats senare har på ett ganska uppenbart sätt hämtat inspiration från Ninja Casino. Förutom att det var ett casino med en vägvinnande stil satsade de otroligt mycket på marknadsföring. Lite väl mycket, skulle det visa sig.
Ninja Casino hörde till den första generationen casinon som blev testpiloter för den nya svenska spellagen. Vissa delar av lagen var inte så tydliga utan gav riktlinjer snarare än direktiv. De var inte alltid så lätta att följa innan det fanns prejudicerande domar. Ett sådant riktmärke var att spelreklam ska vara måttfull. Ninja Casino ansågs bryta mot det med sina massiva reklamkampanjer som kostade dem pengar, samtidigt som de alltså blev början på deras fall.
Senare visade det sig att Ninja Casino även brutit mot regler på ett sätt som var väldigt tydligt. Flera spelare som begränsat sina insättningar på Ninja Casino förlorade betydligt högre belopp än vad som borde ha varit möjligt. De kunde alltså fortsätta att sätta in pengar efter det att de nått gränsen de satt med Ninjas egna funktioner. Det ledde till att Ninja Casino förlorade sin svenska licens och att de inte längre kunde verka på den svenska marknaden. De kritiserades också för att inte ha gjort tillräckligt för att motverka penningtvätt. Vissa av anklagelserna kan ha byggt på hårda bedömningar som drabbade Ninja Casino mer än andra sajter. Men just detta med att insättningsgränserna inte fungerade i praktiken var ett flagrant regelbrott och få i branschen var förvånade över att licensen till slut rykte.
Ninja Casino drevs av företaget Global Gaming som gick på en stor nit och förlorade mycket pengar när Ninja Casino fick licensen indragen. De hade dock kvar licensen för casinot i andra jurisdiktioner. De har även lanserat sajten Nano Casino, som liknar Ninja Casino ganska mycket, tillsammans med ett finskt företag med en svensk licens. Det har alltså fixats och trixats lite med varumärket Ninja Casino och snart kan det alltså vara dags att se Ninja som ett av alla nya casinon igen.
Det senaste som har hänt är att företaget Entain köpt rättigheterna till att använda namnet Ninja Casino. De är redan etablerade på den svenska marknaden och har en licens utfärdad av Spelinspektionen. Om det innebär att det är fritt fram för dem att öppna Ninja Casino på nytt återstår att se. Vad är egentligen ett varumärke i casinovärlden? Är det namnet och den grafiska designen eller är det hur ett casino skötts av ett visst företag? Vi utgår från att Entain kommer att lansera ett helt nytt casino med ett välbekant namn, som kanske också har några grundläggande idéer gemensamt med Ninja Casino.
Man kan tycka att det är lite konstigt att det finns ett intresse för att köpa ett varumärke som är förknippat med vad som nog får klassas som det absolut värsta magplasket i den svenska casinohistorien. Konkurrensen på den svenska casinomarknaden är mycket tuff idag och vad är det egentligen som tyder på att Ninja Casino skulle lyckas den här gången? Och varför betala för ett namn om allt annat måste byggas upp från grunden? Det är onekligen befogade frågor. Kanske ligger en del av svaret i den gamla klyschan att det inte finns dålig reklam. Att all uppmärksamhet, även om den är för något negativt, kan gör nytta för ett företag eller ett varumärke.
Man kan föreställa sig hur Ninja Casino kommer att lanseras som någon typ av revanschhistoria. Att det inte var så enkelt för Spelinspektionen att stänga ner ett populärt casino. För vad man än tycker om de regelöverträdelser som teamet bakom Ninja gjorde sig skyldiga till så lyckades de bra med att skapa ett casino som många ville spela på. Om vi sedan återvänder till vad vi redan konstaterat, att det investerades väldigt stora belopp på marknadsföring, så betyder ju det att många känner till Ninja Casino sedan gammalt. Att casinot förblivit aktuellt genom att många som bevakar spel fortsätter att leverera nyheter om det skadar heller inte. Om ninjorna kommer tillbaka kommer många att vara intresserade av det.