Spelinspektionen är en fantastisk källa till kunskap gällande den svenska spelmarknaden och nu har vi fått ta del av lite intressant statistik. Vi ska sammanfatta de siffror vi tycker är viktiga att känna till för den som är intresserad av spel. Allting blir extra relevant nu när omregleringen av spelmarknaden precis skett och osäkerheten kring effekterna är stor. Det här är spännande läsning, lita på det!
Spelmarknaden i Sverige får oerhört mycket utrymme i media för tillfället och det är inte så konstigt. Just frågorna kring spelreklam är kanske det som mest engagerar eftersom det är något som påverkar alla svenskar och inte bara de som spelar. Det är också intressant att att kika på allmänna siffror gällande spelmarknaden i Sverige, i synnerhet nu när omregleringen precis skett. Tittar man på statistiken så förstår man också varför spelbranschen är så pass viktig. Vi svenskar spelar helt enkelt riktigt mycket och många spelare berörs direkt av lagändringen och de saker som sker på marknaden. Och för andra parter handlar det om intäkter respektive skatter. Nedan sammanfattar vi några intressant siffror som nyligen presenterats av Spelinspektionen.
Hur just dessa siffror kommer att se ut när det är dags att sammanfatta 2019 ska bli oerhört intressanta att se. När det första året med den nya spellagen slutgiltigt summerats i siffror kan vi enkelt dra slutsatser om den tidiga effekten av omregleringen.
Vi har tidigare gått igenom spelreklamens ökade omfattning i Sverige och presenterade nyligen detaljer kring utvecklingen de senaste åren. Nu har vi fått ytterligare siffror att begrunda och för oss är det framförallt en detalj i den nya informationen som är intressant. Vi är också något överraskade, om vi ska vara ärliga. Till att börja med så ökade spelbolagen sina reklamutgifter med 32% under 2018 jämfört med föregående år. Det måste man kalla för en rejäl ökning och det är kanske inte så konstigt att folk började reagera på spelreklamens omfattning. Totalt lade spelbolagen 7,4 miljarder på olika typer av reklam i Sverige under 2018.
Nu till det som är extra intressant. Vi har fått ta del av statistik gällande spelbolagens tv-reklam under de första 10 veckorna med den nya lagstiftningen. Först och främst så kan man redan se en ökning av tv-sänd spelreklam med 13% vid en jämförelse med samma period förra året. Bara det är något att fundera över. Sen råkar det också vara så att av denna markanta ökning så är står Svenska Spel och ATG tillsammans för 70%. Vi kan förstå varför dessa folkkära spelbolag känt sig tvungna att inleda året aggressivt men det där är siffror som förvånar oss.