Något som varit omdiskuterat de senaste åren är svensk spelreklam. Vissa tycker att casinon är en verksamhet som alla andra och casinon måste få göra reklam för sin verksamhet. Andra vill att reklam för spel om pengar ska regleras, och det finns vissa som inte vill ha spelreklam överhuvudtaget i svenska medier. Här ska vi gå lite djupare in på frågan om det är bra eller dåligt med spelreklam.
I och med spelreformen i januari 2019, då det statliga casinomonopolet upphörde, fick vi på kort tid ett stort antal nya snabba casinon i Sverige. De började konkurrera med varandra genom att göra reklam för sin verksamhet. Den här reklamen var reglerad, till skillnad från när vi bara hade utländska casinon som vände sig mot svenska spelare. Mängden reklam ökade efter avregleringen av den svenska marknaden. Många tyckte att det blev lite för mycket reklam för casinon i TV, online och i tunnelbanan. Men samtidigt kan ju reklam vara bra för oss som gillar spel, eftersom det helt enkelt hjälper oss att hitta roliga casinon.
Spellagstiftningen är inte helt färdig utan den kommer alltid att kunna förändras om det krävs på grund av omständigheter i Sverige eller omvärlden. Det senaste exemplet är att reglerna för spelreklam, insättningar och bonusar förändrades på grund av covid-19. Spelinspektionen vill minska risken för att människor ska fastna i destruktiva spelmönster på grund av social isolering, samtidigt som de kanske har det sämre ekonomiskt på grund av epidemin. Alla svenska casinon måste idag tänka på hur de marknadsför sin verksamhet så att de inte bryter mot någon regel.
I Spellagstiftningen står det att casinoreklam ska vara måttfull. Men det har inte varit tydligt vad som menas med detta. Nu har det kommit ett antal prejudicerande domar som visar lite mer konkret vad som gäller. Effekten av detta är att det är lite mindre reklam för casinon idag än vad det har varit tidigare. Många tycker att det är skönt, men det är också lite svårare att hitta nya casinon att spela på, om man inte är beredd att göra lite research.
En annan skillnad är att casinon i sin reklam behöver informera tydligt om att man måste vara 18 år för att få spela, samt var man kan söka hjälp om man har problem med sitt spelande. Vidare får inte det som påstås i casinoreklam vara lögn. Det stora spelbolaget Unibet har till exempel fällts för att de inte kunna styrka att de haft den högsta återbetalningsprocenten på ett antal namngivna casinospel. Ett förslag som övervägs är om spelreklam ska vara förbjudet under vissa tider på dygnet.
Sedan vi fick en reglerad marknad för casinon på nätet har det varit förbud mot att göra reklam direkt mot spelare som använt funktionen Spelpaus. Casinon måste stämma av all direktreklam mot ett register där alla som tagit Spelpaus finns med. Tidigare var det många casinon som bröt mot det, men där har Spelinspektionen tagit i ordentligt och gett böter och till och med dragit in licenser. Svenska casinon har nu förstått att de inte har råd att bryta mot den regeln. Ninja Casinos spelreklam kostade dem deras svenska licens. Det var ett högprofilerat casino och detta har varit en av de stora snackisarna sedan spelmarknaden avreglerades 2019.
Det finns flera aktörer som menar att det inte ska vara tillåtet att göra reklam för spel. Tanken är att minska risken för att människor som kanske inte bör spela ska känna sig lockade att göra det ändå på grund av reklam. För någon som har ett spelberoende kan ju faktiskt varje reklambudskap innebära en liten frestelse. Särskilt när det är möjligt att börja spela direkt på ett casino utan registrering. Utifrån det perspektivet går det att förstå att många vill ta bort spelreklamen helt och hållet.
Men det finns ett problem med det. Svenska myndigheter kan ju inte förbjuda spelreklam på sidor på nätet som inte är svenska. Risken är att det blir svenska casinon som förlorar på en sådan regel och att allt fler istället börjar spela på utländska casinon. Casinon som alltså inte är lika säkra som de svenska. Det skulle kunna bli ett väldigt negativt resultat.
En annan möjlig effekt ett förbud mot casinoreklam skulle kunna få är att det i princip skulle bli omöjligt att starta ett casino. Det är ju framförallt nya spelbolag och casinon som behöver meddela att de finns, som gör det via reklam. Det är inte så konstigt att representanter för några av våra stora och etablerade casinon förordar detta. De skulle ju slippa konkurrenter och inte behöva dra på sig utgifter för casinoreklam i ett läge när många redan känner till dem. Ytterligare ett potentiellt problem är att casinoreklam skulle komma att ändra karaktär under ett förbud, men finnas kvar. Redan idag kan gränserna mellan objektiva texter om casinospel och ren reklam vara lite grumliga.