Den nya spellagen som infördes 1 januari 2019 har inneburit en stormig period för spelbranschen. Det råder ovisshet kring hur flera av de nya bestämmelserna ska tolkas och hur lagen är tänkt att fungera i praktiken. Svenska Spel är ett av de spelbolag som verkligen vaknat upp till en ny verklighet i och med att deras monopol är över. Nu anklagas de ändå av BOS, Branschföreningen för Onlinespel, för att bryta mot de nya konkurrensreglerna som gäller och har blivit anmälda till Konkurrensverket.
Sen den nya spellagen infördes så gäller inte Svenska Spels monopol inom den spelmarknad som innefattar sportsbetting och casino. Däremot så har man fortfarande en monopolställning när det gäller den marknad man själv kallar för Turspel, alltså skraplotter och liknande. Enligt BOS har man utnyttjat sin fördelaktiga ställning på den sistnämnda marknaden för att påverka spelare från den andra.
Enligt BOS strider Svenska Spels agerande mot konkurrensreglerna och man har tagit hjälp av externa experter i ärendet.
Marknaden för betting och casino, av Svenska Spel samlad under Sport & Casino, ska nu vara en konkurrensutsatt marknad och Svenska Spel ska kunna utnyttja sin ställning på andra marknader med monopol, som Turspel. Detta har man enligt BOS ändå gjort då man marknadsfört sina produkter på den förstnämnda marknaden direkt till spelare på den andra. Detta har till exempel skett via reklamutskick till kunder från Turspel.
Man har också marknadsfört Svenska Spel Sport & Casino på den hemsida som endast tillhandahåller turspelen. Detta är också ett brott mot konkurrensreglerna enligt BOS och de experter man anlitat.
BOS vill nu att Svenska Spels agerande stoppas omedelbart och har framfört detta till Konkurrensverket.
Det här med just marknadsföringen av spel har fått mycket utrymme i debatten kring den nya spellagen. Reglerna är formulerade på ett sätt som lämnar bestämmelserna öppna för tolkning, detta är många överens om. Ninja Casino är ett av de casinon som fått det hett om öronen den senaste tiden på grund av just marknadsföringen. Detta casino med BankID har satsat mycket på reklam och deras senaste satsning i Stockholms tunnelbana har lett till en anmälan till RO. Detta strax efter att KO gjort en anmälan till Patent- och marknadsdomstolen angående tidigare reklamsatsningar.
Ninja var ett av de första casinona utan konto som tog spelupplevelsen till en ny nivå med sina snabba utbetalningar och smidiga registreringsprocess. Ännu snabbare med det kontolösa spelandet var No Account Casino, ett annat casino som gjort det med direktspel till sin viktigaste fördel. Fördelarna med att kunna spela snabbt, och få ut sina vinster på kort tid, har varit något Ninja Casino fokuserat sin reklam kring och det är i första hand det som ställt till problemen.
Branschföreningen för Onlinespel är en branschorganisation för spelbolag inom EU som för tillfället har 19 medlemmar. Många av medlemsbolagen har svensk spellicens och organisationen verkar för en sund spelmarknad i Sverige. Bland medlemmarna finns både speloperatörer och spelleverantörer representerade.